אורלי פינקלמן

חגיגה אוזבקית: הנאוורוז, תחילת האביב. מי חוגג היום?

היום הראשון של האביב הוא חג צבעוני ומלא יופי באוזבקיסטן, והוא מבשר את תחילתו של האביב, העונה היפה ביותר לטיולים במדינה.

היום הראשון של האביב. השמש זורחת במלוא עוזה, הכל פתוח, עוד לא מאוחר.
ביום הזה ממש, ברחבי אוזבקיסטן, חוגגים האוזבקים את חגיגות הנאוורוז. אוזבקיסטן היא מדינה מוסלמית, ומי שמכיר קצת את דת האסלאם, יודע שזוהי דת שניתקה את עצמה לחלוטין ממחזוריות הטבע: אף אחד מהחגים בה אינו קשור לעונות השנה, החודשים נספרים לפי מופע הירח, אין שנים מעוברות או התאמות אחרות לשנת השמש, וזו הסיבה לכך שהרמדאן, למשל, נחגג בכל שנה בעיתוי אחר לגמרי בלוח השנה שלנו.
אצל המוסלמים, לכל החגים יש משמעות היסטורית בלבד, כזו שמנציחה אירועים בתולדות הנביא מוחמד, ללא כל קשר לעונות השנה.
ביהדות, לשם השוואה, האירועים ההיסטוריים קשורים קשר הדוק לעונות השנה. זוהי אחת הסיבות לכך שמדי שלוש שנים יש לנו שנה מעוברת ואנחנו "מאפסים" את ההתאמה של הלוח העברי, המבוסס על הירח, ללוח הגרגוריאני, המבוסס על השמש.
לחגים החקלאיים שלנו, הנחגגים בהלימה עם עונות השנה, יש שורשים עמוקים במסורות הפגאניות שקדמו ליהדות. המסורות מחברות ביניהם לבין אירועים משמעותיים שעם ישראל חווה בתהליך התהוותו: סוכות (אסיף, ובסיומו מתחילה מחדש קריאת התורה), ט"ו בשבט (נטיעות), פסח (יציאת מצריים, תחילת האביב) ושבועות (חג מתן תורה, קציר).
*
אז איך זה שמדינה מוסלמית חוגגת את תחילת האביב?
אוזבקיסטן, כמו מדינות אחרות במרכז אסיה, היא מדינה מוסלמית מתונה וידידותית, שתושביה לא זנחו לחלוטין את המסורות והמנהגים שקדמו לאימוץ האסלאם.
בכל שנה ביום הזה, בחגיגות הנאוורוז, שמקורן ככל הנראה במסורות הזורואסטריות (הדת ששלטה במרחב לפני האסלאם), המדינה לובשת חג, הפרחים פורחים, האזרחים יוצאים לפיקניקים בטבע ולאורך הלילה עומדות נשים סביב סירים גדולים, שרות ומבשלות את הסומלאק, מעין ממרח מתוק העשוי מעשב חיטה (וזה ממש טעים, בחיי!). על פי המסורת, מי שיאכל סומלאק יזכה לשנה של בריאות, יציבות ושגשוג.
*
חגיגות הנאוורוז נחגגות היום ברחבי העולם, בכל מקום בו יש השפעה של הדת הזורואסטרית הקדומה, כמו למשל איראן, אפגניסטן, פקיסטן, קזחסטן, טורקמניסטן, טג'יקיסטן, מדינות שונות בקווקז, סביב הים השחור ועוד.
ואנחנו, מה יהא עלינו? האם לא מגיע לכולנו אביב בלב, פריחה, שלווה ושגשוג? 
*
בתמונות: נשים מוכרות סומלאק בשוק של טשקנט, אישה מוכרת צבעונים בדרך להרי צ'ימגאן
וקצת אביב מקומי מהשדה הקרוב לביתי.
*
הטיול הקרוב לאוזבקיסטן: פסח, אחרי ליל הסדר, 10-18/4. טיול מלא כל טוב, נותרו מקומות בודדים.
יהיה גם טיול בסוכות אבל הי, למה לדחות את הטוב שיכול להגיע עכשיו?
לשתף זה חלק מהכיף
תוכן עניינים

אהבת? יש לי עוד סיפורים מעניינים.

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן