אורלי פינקלמן

מילה ביוונית: מדוזה

פעם, לפני הרבה שנים, מדוזה לא היה שמו של יצור מגעיל וצורב, אלא שמה של נערה יפהפיה, שלאסונה הרב משכה את תשומת ליבו של האל פוסידון. הוא פיתה אותה לבוא איתו אל הפרתנון, הלא הוא מקדשה של האלה הבתולה אתנה, ושם אנס אותה.

 

 

פעם, לפני הרבה שנים, מדוזה לא היה שמו של יצור מגעיל וצורב, אלא שמה של נערה יפהפיה, שלאסונה הרב משכה את תשומת ליבו של האל פוסידון. הוא פיתה אותה לבוא איתו אל הפרתנון, ושם אנס אותה.

פעם, לפני הרבה שנים, אם נאנסת זו היתה בעיה שלך. לכי תוכיחי שלא רצית את זה ועד שתוכיחי – בואי נראה מה העונש שאת ראויה לו.

אופס, לא רק פעם.

פעם, לפני הרבה שנים, האלות הגדולות שיתפו פעולה עם האלים והענישו במו ידיהן את הקורבנות. קחו את אתנה, למשל. הפרתנון, בו התרחשה הזוועה, הוא מקדשה של האלה הבתולה, שהרי בתולה ביוונית עתיקה היא "פרתנוס", ומכאן השם שהוענק למקדש. אתנה הבתולה היא אלת החכמה, הצדק, האמנות והאריגה. היא גם חכמה וגם צודקת. אבל כשהיא זועמת על חילול מקדשה, היא הופכת את מדוזה למפלצת ששערותיה נחשים, וכל מי שרואה אותה מתאבן מיד. מדוזה נמלטת מהמקום ומסתתרת אי שם, עד שפרסאוס מוצא אותה, עורף את ראשה, משתמש בו כדי להציל את אנדרומדה ובסופו של דבר מעניק את הראש הכרות במתנה לאתנה, ששמחה לעטר בו את המגן שלה. מעניין שפירוש המילה מדוזה, ביוונית עתיקה, הוא שומרת, או מגינה. וואלה! רק עליה אין החוק משגיח, רק עליה איש אינו שומר, ולא היה חסר הרבה כדי שמישהו יחליט לקרוא כך ליצורים הימיים הריריים שנראים כאילו נחשים יוצאים מראשיהם. אני מהמרת שאין סיכוי שמישהו מכם ישמע את המילה "מדוזה" ויחשוב על נערה יפה ותמימה.

פעם, אם כן, האלות היו גרועות לא פחות מהאלים בכל הנוגע ליחס כלפי נשים.

אלא שבניגוד לאלות הגדולות, שהוקטנו על ידי עמיתיהן הגברים, הנשים החזקות בעידן המודרני יודעות לקחת לעצמן את המקום, ויש לשמחתנו גברים רבים שמבינים שהקטנת נשים אינה מגדילה אותם, להיפך. לנשים ולגברים היום שמורה הזכות להיאבק נגד מעשי עוולה, לא לקבל כמובנת מאליה את האשמת הקורבנות, להילחם בעבור הנשים הסובלות מאלימות ומדיכוי, לסייע להן להשמיע את קולן, וגם – כמובן, להגן על מי שזקוקה לכך, ממש כמו המשמעות המקורית של המילה "מדוזה".

את הסיפור על מדוזה ועוד סיפורים רבים אחרים, תוכלו לשמוע בהרצאה שלי "תולדות הארוטיקה – או – ארוטיקה היא עניין של פוליטיקה". ההרצאה הבאה: יום ב' 15.2, 20:30. כרטיסים כאן. אשמח לראות אתכן וגם אתכם!

 

ואפרופו הפרתנון, תראו איזה מופע אורות מרהיב נוסף לו לאחרונה:

 

לשתף זה חלק מהכיף
תוכן עניינים

אהבת? יש לי עוד סיפורים מעניינים.

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן