אורלי פינקלמן

חגים ביוון: סוף תקופת הקרנבל ותחילת צום הלנט

חג שמח לחברי היוונים, החוגגים היום את "יום שני הנקי" – Καθαρά Δευτέρα (קת'רה דפטרה). זהו היום המסמן את סיומה של תקופת הקרנבל – בה היה מותר לחגוג ולאכול בשר כאילו אין מחר, ואת תחילתו של צום הלנט, בו המאמינים מיטהרים לקראת שובו של ישוע לתחיה בחג הפסחא.

 

 

 

בתקופת הקרנבל, שכאמור מסתיימת כעת, היה מותר לחגוג ולאכול בשר כאילו אין מחר, ושיאה ביום חמישי המעושן – יום שניתן להקבילו ליום העצמאות שלנו, מבחינת המסורת הקולינרית שבה מדינת ישראל אפופת עשן מבוקר ועד ליל.

החל מהיום ועד הפסחא, למשך 42 ימים, זהו "צום הלנט", בו המהדרין לא אוכלים בשר, ביצים וגבינות. מותר לאכול פירות ים, משום שאלה יצורים נטולי דם.
ומה לעשות שיום העצמאות היווני חל תמיד בתוך תקופת הלנט? מאחר שמדובר בחג לאומי מדרגה ראשונה, הכנסיה התירה לאכול בו גם דג מטוגן ברוטב שום, וזהו.

לפני שנתיים זכיתי להתארח בביתם של חברי מריה וניקוס, באחד מפרברי אתונה. קרובי משפחה וחברים רבים התכנסו לחגוג יחד את החג, סביב שולחן עמוס מטעמים שמריה הכינה, על פי מיטב המסורת. בדיוק כמו אצלנו, גם ליוונים יש בכל חג מאכלים שכל אחד מהם מסמל תקווה לחיים טובים יותר: פירות ים, שעועית ענק (דומה לבובעס שלנו), טרמו סלטה, המון ירקות ירוקים ואפילו לחם יבש מיוחד המכונה לגנה והדומה למצות שלנו. אפילו הקינוח ייחודי ליום הזה, וזהו סוג של מעדן מקומי המכונה חלווה, ואין שום דמיון בינו ובין החלווה המוכרת לנו.

ניקוי רעלים

הצום, אם תרצו, הוא סוג של "ניקוי רעלים" והיטהרות, הכנת הגוף והנפש לפסחא, אז יחגגו היוונים את שובו של ישוע לתחייה, בחג הדתי החשוב ביותר בלוח השנה שלהם. רגע, תשאלו ודאי, מה העניין עם הצום אם כל מה שעושים זה לאכול? את הסתירה הזאת מיישבים בכנסיה היוונית אורתודוקסית כך: אדם אינו אמור לסבול באופן שייראה לעיני הסובבים אותו. הוא צריך להיות טהור, נקי ומטופח, לחייך ולשמוח בחלקו. אם יש סבל, אלוהים כבר יבחין בו וישיב לאדם הטהור כגמולו. ההיטהרות כרוכה גם בבקשת סליחה זה מזה, בטקסיות האופיינית לחג.

התפיסה הזאת מעוגנת בבשורה על פי מתי, פרק 6:
1 היזהרו שלא תעשו את מעשיכם הטובים לפני כולם, כדי שכולם יראו ויכבדו אתכם, כי ככה אין לכם שכר מאביכם שבשמים. 2 אם אתה נותן נדבה, אל תספר על כך לכולם, כפי שעושים הצבועים. הם אף תוקעים בשופר בבית־הכנסת לכבוד זה, כדי שכולם יעריצו את צדקנותם. אני אומר לכם: הם יקבלו את מה שמגיע להם. 3 אם אתה נותן נדבה, עשה זאת בסתר – אל תספר לידך השמאלית מה שעושה ידך הימנית. 4 ואז אביכם שבשמים, הרואה במסתרים, יגמול לכם. 5 כשאתם מתפללים, אל תנהגו כמו הצבועים, המתפללים בפינות רחוב ובבית־הכנסת כדי שכולם יראו אותם. אני אומר לכם: להם המגיע להם. 6 כשאתם מתפללים, היכנסו לחדר לבד, נעלו את הדלת והתפללו בסתר אל אביכם. ואז אביכם שבשמים, הרואה את הנעשה במסתרים, ייתן לכם שכר בגלוי […]
14 אביכם שבשמים יסלח לכם אם תסלחו גם אתם לאלה שחוטאים נגדכם. 15 אם לא תהיו מוכנים לסלוח להם, לא יסלח ה׳ גם לכם על חטאיכם. 16 כאשר אתם צמים, אל תפגינו זאת לפני כולם, כפי שעושים הצבועים. הם מנסים להראות עצובים ושהם בצום. הם יקבלו את מה שמגיע להם. 17 אך אתם, כאשר אתם צמים, סדרו וטפחו את מראכם, 18 כדי שאיש לא יחשוב שאתם רעבים – מלבד אביכם שבשמים הרואה במסתרים, והוא ייתן לכם את השכר המגיע לכם.

הקשר היהודי

מעניין ההקשר לתנ"ך שלנו, משום שמסורת ההיטהרות הזאת מיוחסת באופן ישיר לישעיהו פרק א': י שִׁמְעוּ דְבַר-יְהוָה, קְצִינֵי סְדֹם; הַאֲזִינוּ תּוֹרַת אֱלֹהֵינוּ, עַם עֲמֹרָה. יא לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה, שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים; וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים, לֹא חָפָצְתִּי. יב כִּי תָבֹאוּ, לֵרָאוֹת פָּנָי–מִי-בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם, רְמֹס חֲצֵרָי. יג לֹא תוֹסִיפוּ, הָבִיא מִנְחַת-שָׁוְא–קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא, לִי; חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא, לֹא-אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה. יד חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי, הָיוּ עָלַי לָטֹרַח; נִלְאֵיתִי, נְשֹׂא. טו וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם, אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם–גַּם כִּי-תַרְבּוּ תְפִלָּה, אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ: יְדֵיכֶם, דָּמִים מָלֵאוּ. טז רַחֲצוּ, הִזַּכּוּ–הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם, מִנֶּגֶד עֵינָי: חִדְלוּ, הָרֵעַ. יז לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ; שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה. {ס} יח לְכוּ-נָא וְנִוָּכְחָה, יֹאמַר יְהוָה; אִם-יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ, אִם-יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ. יט אִם-תֹּאבוּ, וּשְׁמַעְתֶּם–טוּב הָאָרֶץ, תֹּאכֵלוּ. כ וְאִם-תְּמָאֲנוּ, וּמְרִיתֶם–חֶרֶב תְּאֻכְּלוּ, כִּי פִּי יְהוָה דִּבֵּר. {פ}

יוונים רבים נוהגים לצאת ביום הזה לפיקניקים בגבעות ובחוף הים, ושם להעיף עפיפונים אל השמיים. במרבית שטחה של יוון, ההתכנסויות החגיגיות הללו לא יוכלו להתקיים השנה, משום שחלקים גדולים מהמדינה עדיין נתונים תחת סגר.

בחודש פברואר 2023, אוציא טיול מיוחד לנשים לקרנבל וליום שני הנקי. יש למה לצפות! כל הפרטים כאן https://www.suranga.co.il/greece-carnival.

 

לשתף זה חלק מהכיף
תוכן עניינים

אהבת? יש לי עוד סיפורים מעניינים.

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן