אורלי פינקלמן

חגיגה יוונית: מדוע היוונים צובעים את ביצי הפסחא באדום?

היום חוגגים ביוון ובכל העולם הנוצרי-אורתודוכסי את חג הפסחא. מה מקור המנהג לצבוע ביצים באדום ומי יזכה במזל טוב ובריאות לכל השנה?

 

 

בעולם האורתודוכסי, שהמועדים בלוח השנה שלו אינם מתרחשים באותם תאריכים כמו ביתר הזרמים בנצרות, מציינים היום את יום ראשון הקדוש של הפסחא.
עבור היוונים, זהו החג החשוב ביותר בשנה ואחד מסמליו האיקוניים ביותר, הן הביצים האדומות. זוהי מסורת עתיקה, לצד הנרות, התהלוכות, הטקסים בכנסיות והלחם המתוק המכונה צוראקי.

הצבע האדום מסמל את דמו של ישוע שנשפך על הצלב, והביצה עצמה מהווה סמל לתחייה, כשקליפתה מייצגת את קברו האטום של ישוע: כאשר היא נסדקת, היא מסמלת את האמונה שישוע קם לתחיה ויצא מקברו.

יש עוד כמה מסורות שמסבירות את הצבע האדום.
אחת מהן מספרת כי מריה מגדלנה הביאה ביצים מבושלות, אותן חלקה עם הנשים האחרות בקבר ישוע. באורח פלא, כל הביצים בסל שלה הפכו לאדומות, כשראתה את ישו הקם לתחייה.
מסורת אחרת גורסת כי אותה מריה מגדלנה, לאחר שהבחינה בקברו הריק של ישוע, מיהרה לקיסר הרומאי, לבשר לו שהמשיח קם לתחיה. הקיסר, שלא ממש האמין לדבריה, הכריז כי ישתכנע רק אם הביצים בסל שלידו יהפכו לאדומות. הן הפכו לאדומות מיד, והוא נאלץ לקבל את הקביעה בדבר חזרתו של המשיח מארץ המתים.

את הביצים צובעים כבר ביום חמישי הקדוש (שחל לפני שלושה ימים),
והן מקשטות את הבית במהלך ימי החג. ביום ראשון של הפסחא הן משמשות למשחק ה"צוגריזמה": שני שחקנים, כל אחד מהם מחזיק בידו ביצה אדומה, והם משיקים את הביצים שבידיהם זו בזו. המטרה היא לפצח את ביצת היריב – מבלי לפצח את שלך, כמובן.
בעת השקת הביצים, אחד מהם מכריז "כריסטוס אנסטי" (ישוע קם לתחיה) והשני משיב לו "אליטוס אנסטי!" (הוא באמת קם!)
השחקן שמפצח בהצלחה את הביצים של השחקנים האחרים מוכרז כמנצח, ועל פי האמונה הוא יתברך במזל טוב לאורך השנה.

מזל טוב ובריאות. גם אנחנו זקוקים לזה, והיום יותר מתמיד.
תהא אשר תהיה אמונתכם, תבורכו גם אתם ושנדע רק שמחות.

לשתף זה חלק מהכיף
תוכן עניינים

אהבת? יש לי עוד סיפורים מעניינים.

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן