אורלי פינקלמן

טיול נשים ליוון: מסע ספרותי בת'סלוניקי וסביבותיה

תאריך יציאה: 14/11/24

ת'סלוניקי – עיר  יוונית תוססת ומשגעת, האוצרת בסמטאותיה תרבות, היסטוריה, קולינריה וסיפורי אהבה. הצטרפו אלי למסע נשי-יווני של אהבה, טעמים וסיפורים מרגשים, בעקבות סופרות, משוררים ומוסיקאים, מסע מבית החוויות של סורנגה.

ויקטוריה היסלופ התאהבה ביוון, ובספר "חוטים מקשרים", התעלתה על עצמה כשהקימה לתחייה את עברה של ת'סלוניקי, העיר השניה בגודלה ביוון, תוך שהיא שוזרת בו חוטים של אחוות נשים, חברות אמת, אהבה ויופי בצד הטרגדיות שהמטירו עליה אש וגופרית במאה העשרים.

סופיה ניקולאידו היא סופרת יווניה, שמספרת את תולדות המאבקים בין כוחות האור לכוחות האופל בת'סלוניקי, ללא סנטימנטליות ובפיכחון כואב.

יאניס ריצוס הוא משורר יווני שכתב שירי מאבק, כשהוא מזדהה עם הפועלים ועם הפרטיזנים. כמה משיריו הולחנו על ידי מיקיס תיאודורקיס, ובהם שיר אחד, יחיד ומיוחד, שמגלם בתוכו את הכאב של אם שאיבדה את בנה בהפגנות נגד המשטר הפאשיסטי של 1936.

ואסילי ציצאניס הוא ממגדולי המוזיקאים היווניים, שחי ופעל בסלוניקי בשנות המלחמה וכתב את אחד משירי המחאה שהפכו להמנון של היוונים השואפים להשתחרר מעול הכיבוש.

כל אלה ואחרים, מהווים השראה לטיול בעיר שחוותה טרגדיה אחרי טרגדיה במאה ה-20, טיול שמגיע למקומות בעלי משמעות מיוחדת ביצירות השונות: רחוב איריני של "חוטים מקשרים", פאבלו מלה של ציצאניס, כיכר החירות של ניקולאידו וכמותם עוד אתרים פחות מפורסמים ומוכרים בעיר, מקומות שמשמרים את יופיו של העבר ומקומות שמזכירים את הקושי והכאב.

בטיול נשים, אנו מתעניינות באופן מיוחד בנשים יוצרות, יוזמות ומובילות. כשיצאתי לחקור את העיר וסביבותיה, במטרה לרקום עבורכן טיול יוצא מגדר הרגיל, כזה שלא בהכרח תגיעו אליו בטיול עצמאי, פגשתי את אפרודיטי, צעירה שמנהלת מלון מופלא בהרי פייריה, מעבר לאולימפוס, ואת ארטמיס, שמנהלת ביד רמה את יקב הבוטיק המשפחתי המשובח, ואת פאני וסוניה, שרוקמות חלומות ומגשימות את עצמן בקריירה שניה שהן אוהבות בה כל רגע ורגע; זכיתי לשמוע הרכב על טהרת הנשים בטברנה של מקומיים בסלוניקי, ולבקר בקואופרטיב של נשים צעירות ברוחן בליבאדי, שהתאגדו כדי ליצור לעצמן פרנסה, ותקצר היריעה מלפרט את כל מה ששמעתי וראיתי וטעמתי.

במסע הספרותי (והפואטי, והמוסיקלי) מסלוניקי אל מעבר לאולימפוס, נחגוג את האהבה והחברות וגם ננסה להבין מה קרה שם, ננסה להבין מה קרה ליהודים ולמוסלמים שהיו בעיר, נחווה את העיר על יופיה וטעמיה וריחותיה וצליליה, ונראה את הסיפור קורם עור וגידים לנגד עינינו.

 

הצטרפו אלי לטיול שהוא סיפור אהבה לת'סלוניקי, טיול מבית החוויות של סורנגה.

מבטיחה שתתאהבו.

 

ועד שניפגש… מוזמנות ומוזמנים לקרוא כתבה שלי בגו-טראוול על 24 שעות בסלוניקי.

המטיילות מפרגנות (וגם המטיילים)

חזרתי מסלוניקי עם חוויות נפלאות, מסע כל כך איכותי בהובלת אורלי, שהגישה לנו את כל המסלול באופן כל כך מיוחד
נאוה
תודה לכל אחת ואחת על רקמה אנושית יפה שנוצרה בקבוצה, נהניתי מההזדמנות שנוצרה למפגשים אישיים והיכולת לשתף, וכמובן לאורלי שגם עכשיו לא מפסיקה להאכיל אותנו בנדיבותה המבורכת, מקוה שנתראה בטיולים הבאים.
דורית
היופי מתגלה במקומות לא צפויים, ברחובות מסתובבים חופשי סיפורים, התיחכום והפשטות חיים זה לצד זה, שומעים בוזוקי ואקורדיאון בשוק, המגדל הלבן היה בכלל פעם אדום, סלט שוק רענן ומוסקה עם בשמל. ושוב: ספורי שריפות, מלחמות, בגידות, רעב, חורבן ותקומה, ובו בזמן השמש מציפה את הטיילת ואת המון המטיילים, את דוכני הערמונים הקלויים, הדייגים וזמרי הרחוב, אף פעם לא חשבתי שיהיה ככה בסלוניקי.
רימונה
הייתה לנו נסיעה חלום. באמת טווינו חוטים מקשרים ואשמח לנסוע עם כולכן ועם אורלי עוד ועוד גם בארץ.
ניבה
תודה שהייתן כל כך מקסימות, עליזות ותומכות. לאורלי שקשרה לנו את כל החוטים ויצרה ריקמה אנושית נפלאה. מאחלת לכולנו עוד טיולים נהדרים כאלה עם הרבה שירה, צחוקים וריקודים.
אורנה

טיולים נוספים

מסע עם יעל קלו מור לאוויה, יוון, דרך שיריה האהובים

בּוֹאִי/ עוֹבְרִים שָׁנָה קְחִי אֶת מָה שֶׁהִשְׁתַּנָּה/ גַּם אֶת מָה שֶׁלֹּא הִשְׁתַּנָּה הָעִקָּר שֶׁלֹּא יַכְבִּיד עָלַיִךְ קְחִי אֶת שֶׁפַע שִׂמְחוֹתַיִךְ/ קְחִי מַשֶּׁהוּ קַל עָלַיִךְ וְאֶת כָּל מָה

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן