אורלי פינקלמן

איבדת משהו? לכי לאפות פאנורופיטה!

בכל שנה, ב-27 באוגוסט, מציינים ביוון את חגו של פאנוריוס, הקדוש שיעזור לכן למצוא את אשר אבד: חפצים שנעלמו, אהבה שאבדו עקבותיה, פרנסה, תקווה, רק תבקשו.

בכל שנה, ב-27 באוגוסט, מציינים ביוון את חגו של פאנוריוס, הקדוש שיעזור לכן למצוא את אשר אבד: חפצים שנעלמו, אהבה שאבדו עקבותיה, פרנסה, תקווה, רק תבקשו.

אבל קודם תכינו עוגה.

כי כדי לבקש משאלות מהקדוש, צריך לאפות פאנורופיטה, עוגה מיוחדת מתשעה רכיבים בדיוק, וכל מי שיש לה משאלה צריכה לקחת חלק בהכנת העוגה.
אחת מודדת את הקמח, שניה מוסיפה סוכר, שלישית מערבבת מיץ תפוזים עם סודה לשתיה, רביעית מוסיפה צימוקים לבלילה, וכך עם כל יתר הרכיבים.
העוגה הזאת היא סגולה לעוד הרבה דברים: רווקות יאפו אותה במטרה לגלות מהו שמו של זה שיינשא להן, מי שחולה תבקש תרופה למחלתה, מי שחווה קושי ומכאוב תבקש פתרון למצוקתה.
תוך כדי ההכנה, הן יאמרו תפילה ובה יציינו במפורש מהו הסיוע שהן מבקשות מהקדוש.

שמו של הקדוש, פאנוריוס, מרמז על תפקידו: פאנרונו ביוונית פירושו לגלות, להראות.
האגדה מספרת כי הקדוש איבד את אימו, והבטיח להגשים את המשאלות לכל מי שיאפה עוגה שתזכיר לו אותה.

בערב, יובאו העוגות אל הכנסייה המקומית, יחד עם פתק ועליו שמותיהם של בני המשפחה והחברים שהאופות מבקשות לזכות בברכה מהכומר. ביקשתי לראות את הטקס, מריה הציעה לי טרמפ על הקטנוע שלה, וכך זכיתי להביא לכנסייה את העוגה שהוכנה על ידי מריה ואווגליה.

לאחר הטקס, תחולק העוגה בין בני הקהילה, כי על פי המסורת, לפחות תשעה אנשים צריכים להתכבד מהעוגה כדי שכל המשאלות יתגשמו. יש רק בעיה קטנה: כל מי שבאה לכנסייה הביאה עוגה, ובסוף הערב נאלצה לקחת אותה הביתה ולחלק אותה לשכנים.

אז מה איבדתם ומה תרצו למצוא?

לשתף זה חלק מהכיף
תוכן עניינים

אהבת? יש לי עוד סיפורים מעניינים.

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן