אורלי פינקלמן

דרום הפלופונז: המאני, קינוריה ומונמוואסיה

הקדמה

ואכן, מאחורי הפסטורליה המדומה של חבל המאני, נמצא חבל הארץ הכי פראי של יוון, כזה שאפילו העות'מאנים פחדו מיושביו ולכן העניקו להם אוטונומיה. זה לא עזר להם, לעות'מאנים, כי בסופו של דבר, כשליוונים נמאס מ-400 שנות כיבוש, המאניוטים היו בין הראשונים שהתמרדו נגדם והובילו למלחמת העצמאות, בראשות אחד, פטרוס מאברומיכאליס, הביי של החבל. עד היום אפשר לראות את האנדרטה המנציחה אותו באריאופולי, עיירה על המצוק בחבל המאני.

מקורות מידע מומלצים לתכנון הטיול בחבל המאני, בקינוריה ובמונמוואסיה

כתבה שלי על טיול בחבל המאני, במגזין גו-טראוול

כתבה מפורטת על תכנון טיול במונמוואסיה

כתבה שלי על טיול סתו בחבל הפלופונז

עוגנים מומלצים בטיול

מפרץ איטילו | Oitylo

מפרץ איטילו נמצא בנקודה המושלמת ביותר ממנה אפשר לנסוע צפונה, דרומה ומזרחה. בין אם תגיעו אליו היישר מאתונה, או דרך נאפפליו, או דרך קלמטה – הדרך תעבור בתוך גלויה של כרמי זיתים, כפרים קטנים ומדי פעם מפרצון מציץ מאי-שם. במפרץ יש מספר מלונות וטברנות מצויינות במרחק הליכה.

מלונות

Porto Vitilo Boutique Hotel Mani – מלון יפה ונוח, יקר יחסית לחבל המאני, חדרים גדולים, בריכה.

Mani Elixirion – מלון משפחתי מקסים עם הכנסת אורחים חמימה במיוחד. לכל החדרים מרפסות הפונות אל הים. החדרים והסוויטות בנויים על הטראסה ולגבוהים מביניהם צריך לעלות במדרגות, ללא מעלית.

טברנות

המסעדות בסביבה מתבססות כמובן על מה שמגיע מהים. בכל אחת מהן תוכלו לראות תצוגה של מה שיצא מהים ממש בשעות האחרונות, ולבחור מה יעלה על צלחתכם. שתיים מומלצות במיוחד:

O psaros tou Padeli (הדג של פאדלי). במרחק צעדים ספורים ממלון אליקסיריון.

Mavros Piratis – הפיראט השחור. בצד השני של המפרץ, ליד הכפר לימני. קל להגיע ברכב או בהליכה נעימה של כ- 20-30 דקות ברגל, מאזור המלונות.

טיולים באזור

מערת דירוס – Spilia Dirou

מערכת של מערות נטיפים וזקיפים שהתגלתה בצמוד לחוף הים, בקרבת הכפר פירגוס-דירוס. האטרקציה העיקרית היא שיט בסירת משוטים בתוך המערה, במסלול קסום שבו לעיתים צריך להוריד את הראש כדי לא להיפגע מנטיף גדול במיוחד. חובה להזמין מראש מקום לשיט, אחרת תיאלצו לוותר על החלק שמייחד את המערה ממערות נטיפים אחרות.

טיול: עד הקצה, אל כף טנארו – Lighthouse Tenaro

הקיצוניות של החבל היא גם גיאוגרפית: הקצה הדרומי שלו, המכונה כף מטפאן או כף טנארו, הוא הנקודה הדרומית ביותר באירופה היבשתית. במיתולוגיה, מזוהה הקצה הזה עם סוף הדרך פשוטו כמשמעו: כאן, על פי היוונים הקדמונים, נמצא השער לממלכתו של האדס, השאול, אותו שער שכדי להגיע אליו צריך לחצות במעבורת את הנהר כארון ואז להתייצב בפני קרברוס, הכלב בעל שלושת הראשים ששמר עליו. ובקרב יורדי הים המקום הזה היה ידוע כמועד לפורענות, שרטונים, סערות ושלל סכנות שיש להיזהר מפניהן.

הכביש מסתיים בקוקינויה (Kokkinogia), שם תשאירו את הרכב ולכו בעקבות השילוט דרומה. מדובר בהליכה מאתגרת בחלקה, השביל כבוש אך לעיתים יש בו סלעים ומהמורות שיתבעו את תשומת לבכם. בדרך תראו את הפסיפס שנותר מהמקדש לכבוד פוסידון, אל הים. המשיכו דרומה בשביל, עד שתגיעו את המגדלור הנמצא בקצה היבשת. שם, תמצאו את עצמכם מוקפים ים כמעט מכל העברים. חיזרו לקוקינויה באותה הדרך בה באתם. בדרך חזרה, תוכלו להיכנס לים במקום בו השביל עובר בקרבת החוף והמים רדודים, צלולים ומזמינים.

משך ההליכה – כשעה לכל כיוון, תלוי בקצב שלכם.

ואם אנחנו רק רוצים ים צלול, עיירות וכפרי דייגים?

מדרום למפרץ איטילו
  • אריאופולי (Areopoli), עיירה מקסימה על הצוק מעל מפרץ איטילו, היא מקום נהדר לצאת אליו כדי להסתובב במדרחוב בשעות הערב וליהנות מכוסית משקה או גלידה.
  • יירולימנאס (Gerolimenas) הוא כפר דייגים שהפך לאתר נופש מבוקש בקרב יוונים ואירופאים אחרים. יש בו נמל קטן, מים צלולים, מלונות נעימים ומקומות לשבת בהם ולשתות תוך כדי בהייה במים.
  • פורטו-קאיו (Porto Kagio), כפר זעיר במפרץ נידח, פשוט לשבת על כוסית ציפורו או אוזו ולהתענג על הים, הסירות והיופי המהפנט.
מצפון למפרץ איטילו
  • אגיוס ניקולאוס (Agios Nikolaos) הוא כפר דייגים מקסים, כ-45 דקות נסיעה ממפרץ איטילו, לכיוון צפון. מלבד טיילת שוקקת חיים, חופים וטברנות, תמצאו בו גם את קפטן אנתוני, דייג שישמח לארח אתכם להפלגה בספינת הדייגים שלו. תוכלו למצוא אותו בטלפון (יש לו כמה מספרים, תבחרו): mobile) +30-6986847465 ,+306987594056 ,+30-6977981873)
    אומרים שהוא עונה גם למייל thiresiamast@gmail.com.
  • סטופה (Stoupa) היא עיירת חוף עם חוף חולי יחסית, מעט צפונה מאגיוס ניקולאוס. לטעמי האישי היא מאוד מתויירת ועם זאת, אין ויכוח על כך שהיא שוקקת חיים ועליזה מאוד.
  • קרדמילי (Kardamyli), היא עיירת נופש מעט גדולה יותר ונמצאת מצפון לסטופה, בדרך לקלמטה. מעליה מתנשא רכס הטאייגטוס ובו מסלולי הליכה ברגל, ובסביבתה יש שפע אטרקציות. בשמה של העיירה הזאת קשור סיפור מעניין: כשניקוס קזנצאקיס, הסופר היווני המהולל, פגש את יורגוס זורבאס (הלא הוא זורבה המקורי), הם נסעו יחד לסטופה, מעט דרומית לקרדמילי, וניהלו בה מכרה פחם. זורבה המקורי מעולם לא דרך על אדמת כרתים! מאוחר יותר, כשקזנצאקיס כתב את הספר, הוא החליט למקם את העלילה בכרתים, ככל הנראה עקב היותו יליד גאה של האי.
ממזרח למפרץ איטילו
  • גית'יו (Gytheio), היושבת על המפרץ המפריד בין האצבע השניה והשלישית של הפלופונז, גם היא עיירת נופש מקסימה. הנמל שלה מפורסם בכך שהעת העתיקה שימש את הספרטנים, ובו המתינה הספינה שהבריחה את פאריס והלנה לטרויה, מה שהוביל למלחמת הכל בכל הנוראה ביותר בעת העתיקה. גית'יו ראויה לביקור של שעות ספורות, שיטוט סביב הנמל העמוס לעייפה יאכטות והתרעננות לפני שממשיכים לכיוון מונמוואסיה או קוסמאס.
  • מונמוואסיה (Monemvasia). "מעבר יחיד", זהו פירוש שמה של העיירה שהיא למעשה מבצר הבנוי על לשון יבשה שנראית כאילו התפרצה אל הים וקפאה במקומה. הסתיו הוא העונה המושלמת לבקר כאן, משום שבחוץ כבר לא חם מדי ועדיין לא קר מדי. במרחק של כשעתיים נסיעה ממפרץ איטילו, מונמווסיה היא קפסולת זמן רומנטית המשקיפה על הים, חצובה למרגלות סלע המזדקר אל הים, מבוצרת ומסתירה את הלב הפתוח והחמים שלה. כאן אני הולכת לאט, מתאימה את עצמי לזמן שכאילו קפא מלכת, נהנית מטברנות, ברים ובתי קפה ציוריים, מעברים סודיים, תצפיות, והמון ים מסביב.

חבל קינוריה | Kinouria 

קינוריה היא מחוז פצפון בין ארקדיה ולקוניה, והדרך ממונמוואסיה לנאפפליו עוברת דרכה. זוהי דרך יפהפיה שאפשר להשלים ביום אחד ואפשר לבחור בה נקודה לעצירת לילה, כדי ליהנות ממנה בנחת. במקרה הזה, אמליץ על לינת לילה בקוסמאס, בזכות הנוף היפהפה הנשקף ממנו.

קוסמאס – "המרפסת של קינוריה"

בדרך שתחזיר אתכם ממונמוואסיה לכיוון נאפפליו ואתונה, עיצרו להתפעל מאחד הכפרים המפורסמים באזור, הלא הוא קוסמאס. הכפר, היושב בגובה 1,150 מ', זכה לכינוי "המרפסת של קינוריה" על שום הנופים המרהיבים הנשקפים ממנו.

הוא התפרסם גם בזכות הארכיטקטורה המסורתית, הפלאטיה היפהפייה עטויית עצי הערמונים, ו- איך לא – גאוות התושבים על התפקיד אותו מילאו אבות אבותיהם במלחמת העצמאות היוונית. הטברנות המסורתיות מציעות מטבח הרים משובח.

הדרך המוליכה ממונמוואסיה ומגית'יו לכיוון נאפפליו, עוברת ממש בתוך הכפר והופכת אותו לנקודת עצירה מועדפת על המטיילים באזור. אמנם, הוא אינו רחוק מאוד ממונמוואסיה (כשעה וחצי בלבד), אך הדרך מכאן לנאפפליו תארך לא פחות מחמש שעות עם כל העצירות שבדרך, ואני ממליצה בחום ליהנות מלילה אחרון בהרים, בטרם תחזרו אל המישור.

מנזר אלונאס

הדרך היורדת מקוסמאס לכיוון ליאונידיו, מההרים אל הים, היא דרך מפותלת ויפהפיה, שמאחורי כל עיקול בה תחסירו פעימה אל מול הנוף המרהיב. בין המצוקים הנישאים והצמחיה המגוונת, כמעט מרחף באוויר, מנזר אלונאס תלוי על המצוק וכדאי לעצור לבקר בו. החנו את הרכב במגרש החניה ולכו במעלה הכביש, כחמש דקות, עד למנזר.

מהמרפסת התלויה שלו נשקף נוף ששווה את המאמץ, ויש בו גם שירותים נוחים ונקיים, שתמיד טוב לפגוש באמצע הדרך.

ליאונידיו

ליאונידיו הוא כפר נעים ולא גדול על החוף, לרגלי המצוקים האדומים שהפכו להיות המכה של מטפסי ההרים ביוון. עיצרו שם בכל מקרה, ולו רק כדי להעיף מבט אל עבר המצוקים האדירים שלפני רגע נסעתם ביניהם, ואולי גם כדי לעקוב אחרי האמיצים שמטפסים עליהם. יש בו גם טברנות מוצלחות בקרבת החוף, מה שהופך אותו לנקודה מומלצת לעצירה בשעת הצהריים.

הדרך מליאונידיו לנאפפליו

קצת אחרי ליאונידיו, הדרך ההררית מתחלפת בדרך חופית ההולכת לאורך הגדה המערבית של מפרץ ארגוליס, ומתפתלת בתוואי מלא מפרצונים קטנטנים. קריאות ההתפעלות ימשיכו ללוות אתכם כשמאחורי כל עיקול דרך יתגלה בפניכם מפרץ קסום חדש. בהמשך, הדרך תתרחק מקו החוף ותוביל אתכם דרך מטעי זיתים אינסופיים, עד שתחזור אל החוף ובהדרגה תתגלה בפניכם העיר נאפפליו, מעבר למפרץ ארגוליס.

טיולים מאורגנים לדרום הפלופונז

בטיולים לדרום יוון של החברה הגיאוגרפית, אנו מקדישים מספר ימים לחלק הדרומי של הפלופונז.

לפרטים על הטיולים של החברה הגיאוגרפית לדרום יוון

 

המידע עזר לכם? נהדר! זו הכוונה!

אם תרצו, יש גם שירות לתכנון טיולים בהתאמה אישית.

אם תחליטו לנסוע לאזור זה בלבד, הרי שיש בידיכם כמעט את כל המידע שתזדקקו לו.
אם, לעומת זאת, תרצו לשלב בין מספר אזורים, ולארגן את כמויות המידע העצומות לידע שיתן לכם טיול מדוייק,
המתאים לכם כמו כפפה ליד;
או אם תרצו לשאול שאלות כדי לדייק את המסלול שתבחרו –
מוזמנים ומוזמנות לקרוא על שירותי תכנון הטיולים שלי ולפנות אלי לתיאום פגישה. 

אענה בשמחה גם על כל שאלה לגבי הטיולים המאורגנים, בין אם הם בהדרכתי או לא.

 

תיהנו בטיול,

אורלי פינקלמן

 

 

תוכן עניינים
טיולים נוספים

דרום ומרכז האי אוויה

חלקו הצפוני מאופיין ביערות אורן ובעצי דולב, בחלקו המרכזי יש ערמונים ואגוזי מלך, ואילו בדרומו יש בעיקר אלונים. החופים קטנים ואינטימיים, עיירות החוף בתוליות במובן

מצובו וסביבתו

גיאוגרפיה מצובו הוא כפר שתושביו הם וולאכים, שהגיעו אי אז, החל מהמאה התשיעית, מרומניה בעקבות עדרי הצאן שלהם. הוא התפרסם בזכות האוויר שלו – 1,100

האי אוויה – בין הכי כחול להכי ירוק

דמיינו את הצירוף הבא: ירוק וכחול, ים פלטה, סירות דייגים, שקיעות מרהיבות וכפרים שרוב התיירים בהם יוונים – והנה קיבלתם את אוויה. מבחינה מנהלית, הוא

חצי האי פיליון

מזרח מול מערב הרכס מפריד בין הצד המערבי לצד המזרחי של חצי האי: מערב פיליון, האזור שפונה אל מפרץ פגאסיטיקוס ובו נמצאת העיר הראשית וולוס

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן