אורלי פינקלמן

חצי האי פיליון

הקדמה

חצי האי פיליון שוכן במרכז יוון, בצד המזרחי, וקל להבחין בו במפה – צורתו צורת חדק של פיל. קל לטעות בקריאת המפה ולחשוב שמדובר בשטח קטן ונגיש. תכל'ס, עד לעיר וולוס, בירת האי, ההגעה מכל מקום ביוון היא באמצעות כבישים מהירים, חדשים ומעולים. אבל מכאן ואילך, הסיפור אחר לגמרי.

מדובר ברכס הרים מוארך, שבשיאו פסגה בגובה 1600 מ', וכדי לעבור מצידו המערבי אל צידו המזרחי תידרשו לנסוע בדרכים צרות, תלולות ומפותלות. הנסיעה הזאת תהיה הרבה יותר איטית וממושכת ממה שנדמה לכם במבט ראשון. גם משיקולי בטיחות וגם כי, ובכן, מאחורי כל עיקול תרצו לעצור ולהתפעל מהנוף (וכמובן שלא תעצרו, אלא במקומות המיועדים לכך).

אז למה לנסוע לפיליון? כי מדובר באחד מחבלי הארץ היפים, בהם המרחק בין ההרים לים מתקצר, ומכל מקום בו תשהו תהיה לכם גישה לבילוי בחוף ולטיולים הרריים גם יחד.

 

מזרח מול מערב

הרכס מפריד בין הצד המערבי לצד המזרחי של חצי האי:

מערב פיליון, האזור שפונה אל מפרץ פגאסיטיקוס ובו נמצאת העיר הראשית וולוס (Volos) וכן העיירות מקריניצה (Makrinitsa) ופורטריה (Portaria), וחוף קאלה נרה (Kala Nera, שפירוש שמו "מים טובים"). לאזור זה הגישה יותר נוחה, ומי שנרתע מנסיעות בדרכים המפותלות יבחר ודאי להישאר בו רוב הזמן. רק בבקשה, אל תתפתו להפוך אותו למוקד של טיול כוכב ולעשות נסיעות יומיות לצד המזרחי. זה "לתפוס את המרובה" וממש לא מומלץ.

מזרח פיליון, לעומת זאת, הוא האזור שהקנה לחצי האי את תהילתו: הוא יושב לחופו של הים האגאי, יש בו גם חופים צרים ובהם מצוקים שיורדים כמעט עד קו המים, גם חופים חוליים וזהובים, והנוף מרהיב ופראי גם יחד. באזור זה נמצאות העיירות זגורה (Zagora), צאגארדה (Tsagkarada), ועוד.

החופים היפים הם באגיי סרנדה (Agii Saranta), פלאקה (Plaka Beach), אגיוס יואניס (Paralia Agios Ioannis), מילופוטאמוס (Mylopotamos) והחוף הפופולרי בקרב ישראלים, חורפטו (Chorefto Beach). לא בכל החופים יש שירותי חוף מסודרים. חלקם שווים ביקור בזכות הפראיות שלהם.

קחו בחשבון שרוב הזמן מהירות הנסיעה שלכם לא תעלה על 40 קמ"ש, ואם מישהו מכם סובל בדרכים הרריות מפותלות, אולי מוטב להישאר באזור המערבי.

כל המקומות ששמותיהם צויינו לעיל הם מקומות ששווים ביקור, והם לא היחידים.

חצי האי פיליון הוא אזור שדורש זמן וקצב משלו.

הדרכים הצרות והמפותלות, הן שמכתיבות את הקצב. קחו את הזמן. אל תמהרו.

ההמלצה החמה שלי היא להתמקד בצד המזרחי, בזכות השילוב הייחודי של הנופים והחופים, שאין כמוהו בכל יוון.

הכפרים, מטעי הפרי השופעים, החופים הנהדרים ושפע מסלולי ההליכה, יאפשרו לכם לשהות שבוע, עשרה ימים, שבועיים ואף יותר באותו המקום, מבלי להשתעמם לרגע. מה שלא תעשו, אל תבואו לכאן בשביל פחות מארבעה לילות.

אם יש לכם פחות מארבעה לילות ובכל זאת אתם רוצים לחוות קצת מחצי האי, מומלץ להישאר בצד המערבי ולשמור את הצד המזרחי לפעם הבאה.

וולוס

המלצות לוולוס וסביבתה, מאתר Culture Trip החביב עלי

טיולים רגליים

לכתבה מצויינת על טיולים בחצי האי פיליון, במגזין גו-טראוול

פעילות מומלצת: חתירה בקיאקים או בסאפ

חברת Shakayak מציעה חוויית חתירה בקיאקים או בסאפ בשני חלקי פיליון, הן המזרחי והן המערבי.

בעמוד הפייסבוק שלהם הם נותנים מידע על הפעילויות השונות, יש גם הדרכות למתחילים. הפעילות מתאימה לכל המשפחה. ניתן לתאם פעילות יומית או מספר ימי טיול בשילוב טיולים מודרכים בפיליון.

טיפים שווים מהמקומיים

הנה כמה עצות טובות שרני דולדנר, שחי שנים רבות במקום, חולק איתנו בנדיבותו:

 איזה רכב לשכור? רמז: לא גדול מדי!

בכפרים, הכינו עצמכם לכך שבשולי הכבישים, הצרים ממילא, התושבים מחנים את מכוניותיהם – פשוט מפני שאין להם מקומות חניה אחרים. התוצאה היא שבהרבה מקומות, רוחב הכביש בפועל מאפשר מעבר של רכב אחד בלבד. למה זה חשוב? כדי שלא תתפתו לשכור רכב גדול שיכול להכיל את כל המשפחה. העדיפו רכבים בני 7 מושבים לכל היותר – זה המקסימום שיאפשר לכם לנהוג בנוחות בפיליון.

כמו כן, קחו בחשבון שיש דרכים קצרות יותר בין הכפרים, אך אלה לרוב דרכים משובשות שרק רכב עם גחון לא נמוך מדי יוכל לעבור בהן. לא חובה רכב שטח אך עדיף רכב לא נמוך.

ניווט: ביי ביי, ווייז

תגידו יפה שלום לווייז, הוא לא ישרת אתכם כאן היטב. שירות המפות של גוגל מדייק הרבה יותר וגם הוא לא תמיד יביא אתכם ליעד. זה המקום לחזור למפות הישנות והטובות ולנווט שיושב ליד הנהג ועוזר לנווט, גם באמצעות שלטי הדרך שכולם כתובים גם באנגלית. וזה הכי המקום להפעיל שיקול דעת. למשל, אם הכביש הסלול מסתיים, אל תתעקשו להמשיך בדרך שלא נראית לכם. מוטב לעצור, לרדת מהרכב ולצעוד קדימה כדי לבדוק את הדרך, או פשוט לחנות בצד ולהמשיך ברגל, אם היעד קרוב.

המקומיים תמיד יודעים הכי טוב

הטיפ הכי חשוב: התייעצו עם המקומיים, ובפרט עם המארחים שלכם, לגבי כל דבר: החל מניווט והכוונה להגיע ליעד ועד תכנון מושכל של החופשה.

 

המידע עזר לכם? נהדר! זו הכוונה!

אם תרצו, יש גם שירות לתכנון טיולים בהתאמה אישית.

אם תחליטו לנסוע לאזור זה בלבד, הרי שיש בידיכם כמעט את כל המידע שתזדקקו לו.
אם, לעומת זאת, תרצו לשלב בין מספר אזורים, ולארגן את כמויות המידע העצומות לידע שיתן לכם טיול מדוייק,
המתאים לכם כמו כפפה ליד;
או אם תרצו לשאול שאלות כדי לדייק את המסלול שתבחרו –
מוזמנים ומוזמנות לקרוא על שירותי תכנון הטיולים שלי ולפנות אלי לתיאום פגישה.
אענה בשמחה גם על כל שאלה לגבי הטיולים המאורגנים, בין אם הם בהדרכתי או לא.

תיהנו בטיול,
אורלי פינקלמן

 

תוכן עניינים
טיולים נוספים

דרום ומרכז האי אוויה

חלקו הצפוני מאופיין ביערות אורן ובעצי דולב, בחלקו המרכזי יש ערמונים ואגוזי מלך, ואילו בדרומו יש בעיקר אלונים. החופים קטנים ואינטימיים, עיירות החוף בתוליות במובן

מצובו וסביבתו

גיאוגרפיה מצובו הוא כפר שתושביו הם וולאכים, שהגיעו אי אז, החל מהמאה התשיעית, מרומניה בעקבות עדרי הצאן שלהם. הוא התפרסם בזכות האוויר שלו – 1,100

האי אוויה – בין הכי כחול להכי ירוק

דמיינו את הצירוף הבא: ירוק וכחול, ים פלטה, סירות דייגים, שקיעות מרהיבות וכפרים שרוב התיירים בהם יוונים – והנה קיבלתם את אוויה. מבחינה מנהלית, הוא

חצי האי פיליון

מזרח מול מערב הרכס מפריד בין הצד המערבי לצד המזרחי של חצי האי: מערב פיליון, האזור שפונה אל מפרץ פגאסיטיקוס ובו נמצאת העיר הראשית וולוס

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן