אורלי פינקלמן

הר האולימפוס וסביבתו

הקדמה

הר האולימפוס, באופן מפתיע, הוא נגיש מאוד מסלוניקי (כשעתיים נסיעה בלבד מהעיר ועד הנקודה הגבוהה ביותר שאליה רכב יכול להגיע). סביבת ההר מגוונת, יפה ומאפשרת לשלב – בטיול קצר  – בין חופים, הרים, כפרים, יקבים, וכל הטוב שיוון מציעה.

מקורות מידע ומדריכים מומלצים לתכנון הטיול באולימפוס

כתבה על אתרים ומסלולים סביב האולימפוס, במגזין גו-טראוול

כתבה על הכפר אלאטוחורי, מצפון מערב לאולימפוס, במגזין גו-טראוול

מידע מצויין על תכנון טרקים לאולימפוס, כולל מידע על בקתות המטיילים

אתר מעולה שכולל מידע מפורט על כל מסלולי ההליכה באזור

האזורים שנסקרו במדריך זה

  • חבל פייריה
  • הר אולימפוס
  • הריביירה של האולימפוס

חבל פייריה

חבל זה הוא אזור מנהלי ביוון, והוא כולל את כל המדרונות והמישורים מצפון וממזרח לאולימפוס. זהו חבל יפהפה, המשופע ביקבים ובנופים יפהפיים, הן במישורים והן בהרים. למעשה, האולימפוס הוא חלק מהחבל, אבל הפרדתי בין ההמלצות לאתרים על ההר עצמו לבין ההמלצות לאתרים שסביבו. הנה כמה מקומות שאני ממליצה לבקר בהם, אם אתם בסביבה.

Palaios Panteleimonas

פאלאיוס פנטלימונאס – Palaios Panteleimonas – הוא כפר ציורי ויפהפה במורדות הדרום-מזרחיים של האולימפוס. תמיד נעים לשוטט בכפרים, ואם תשבו בקפה Enastron café, תזכו בנוף משגע אל מפרץ תרמאייקוס.

הכפר RACHI

יקב קטימה קורטי בכפר RACHI

קטימה קורטי – Ktima Kourti – הוא יקב אורגני שיארח אתכם לטעימות בחצר הבית בכפר Rachi, לא רחוק מקטריני. ומה שהכי יפה זה הטיול לכרמים של היקב, שנמצאים ממש לרגלי האולימפוס. אפוסטוליס, המארח, ישמח לתת לכם מידע על טיולים באזור.

הכפר Agios Dimitrios

מלון ומסעדה: קטימה בלו

קטימה בלו – Ktima Bellou – מלון בוטיק משגע ליד הכפר אגיוס דימיטריוס. הכפר עצמו לא מאוד מעניין, אבל המלון הוא פנינה אמיתית. גם אם אינכם לנים בו, אתם יכולים לבוא אליו לארוחת ערב וליהנות ממטבח השף המקומי, שמשתמש בחומרי גלם אורגניים מהחווה הצמודה וממגדלים מקומיים בלבד.

מלון ומסעדה: דימאטיס

דימאטיס, (Dimatis) מלון יותר פשוט בכפר אגיוס דימיטריוס, ממש על הדרך הראשית החוצה את הכפר. המסעדה שלו מסורתית יותר, מגישה בשר ציד מהסביבה, וגם היא מצויינת.

הכפר אלאטוכורי – Elatochori

כפר גבוה יחסית, קרוב לאתר סקי. סביבו מסלולי הליכה יפים ובו מלונות משפחתיים נעימים מאוד.

למידע מפורט יותר אודותיו, ממליצה על הכתבה במגזין גו-טראוול.

בקרבתו, מסלול מקסים, מומלץ ולא קשה למפלי סוטירי רמה (Sotiri Rema Kataraktis).

סעו עם הרכב עד לנקודה בה מהכביש יוצאת דרך עפר, כאן 

תדעו שהגעתם לתחילת המסלול כאשר תראו את השלט הזה:

מכאן, לכו בדרך העפר הרחבה והנוחה, או סעו בה ככל שהרכב שלכם יכול לעבור בה, עד שתגיעו לשלט המורה ימינה, ועליו הכתובת Σωτήρη Ρέμα – Καταρράκτης (סוטירי רמה – קטראקטיס. קטראקטיס ביוונית פירושו מפל). פנו ימינה בשביל הצר ותוך 2-3 דקות תגיעו למפל קטן ומקסים שבצידו גשר עץ. החזרה לרכב היא באותה הדרך שבה באתם.

 

מלון: Vaela

מלון משפחתי נעים מאוד, מנוהל על ידי ואנסה המקסימה. כל חדר מעוצב כחדר במדינה אירופאית אחרת.

מסעדה: ANOI

בסמוך למלון, מסעדה בקומה השניה. אוכל מצויין ובעלים שאוהבים את ישראל באופן מיוחד.

מסעדה: Takos

בכיכר הכפר המרכזית, במרחק ל כ-15 דקות הליכה ממלון ואלה (או 5 דקות נסיעה), מסעדת בשרים מעולה.

הכפר אנו מיליה – Ano Milia

הכפר אנו מיליה אינו מיוחד במינו, אבל יש בו שני שבילי הליכה יפהפיים ולא קשים מדי, בתוך יערות אשור גבוהים וירוקים.

  • שביל המוזות: חוצים את הכפר והכביש הצר מוביל למקום בו יש שלט ועליו כתוב Monopati Mouson (Path of the Muses). זהו טיול רגלי משגע ביער עצי אשור, שיש בו מכל טוב: גשרוני עץ, אמת מים עתיקה, חציית פלגים, ממש קסם ירוק של פיות. מסלול מעגלי, כשעתיים.
  • שביל האהבה: זהו עוד מסלול משגע באנו מיליה – Monopathi Agapis, גם הוא מסלול מעגלי, גם הוא קל מאוד, גם בו הירוק והיופי מסמאים עיניים. משך המסלול כשעה.
הכפר ליוואדי – Livadi

כפר יפה וגבוה מאוד, נקודה מושלמת להפוגה באמצע יום טיול ארוך. יש בו פלאטיה (כיכר) יפה ומוצלת עם בתי קפה ומסעדות, ואם עולים עם הרכב אל הכביש המקיף את הכפר, זוכים ליהנות מאחת התצפיות היפות ביותר אל האולימפוס.

כוונו את עצמכם לנקודה הזו וסעו ממנה באיטיות לאורך הכביש הצר, העוברת מעל לבתי הכפר.

מיצאו מקום חניה באחד מרחובות הכפר היפה וצאו לשוטט בו. הכיכר המרכזית נמצאת כאן.

הר אולימפוס

ליטוכורו

ליטוכורו – Litochoro – הוא הכפר שנמצא ממש למרגלות האולימפוס, ממערב, והוא נקודת מוצא מצויינת לטיולים על ההר עצמו. יש בו גם מקומות שווים לאכול, הנה המלצות לשניים מהם:

  • המסעדה Gastrodromio זכתה בהמון פרסי אוכל, עדיין לא אכלתי בה אבל מה יש לכם להפסיד?
  • ואם חשקה נפשכם במתוקים, נסו את Patisserie Liagas בקרבת בכיכר המרכזית.
הטרק לפסגת ההר

הטרק לפסגת האולימפוס הוא אחד היפים והאהובים עלי. הזמן הטוב ביותר הוא מאמצע יוני ועד אמצע ספטמבר, כאשר באופן יחסי יש מעט שלג. העלייה לפסגה אינה נחשבת לקשה במיוחד. הירידה… זה כבר סיפור אחר.

יש סביב ההר גם מסלולים קצרים רבים שיתאימו לכאלה שפחות אוהבים הליכה אתגרית.

בכתבה הזאת תמצאו מידע מצויין על תכנון טרקים לאולימפוס, כולל מידע על בקתות המטיילים.

טיול רגלי קצר וקל: קניון אניפיאס

מסלול קל, מקסים ומומלץ לכל המשפחה, מפריוניה לאגיוס דיוניסיוס.

מגיעים עם הרכב עד פריוניה. משם ניתן ללכת בשביל המסומן היטב – או לכיוון מעלה ההר (ולחזור בכל רגע שנראה לכם), או במורד הנחל, לכיוון מנזר דיוניסיוס. השביל היפהפה, יעבור ביער עצי אשור, לאחר מכן היער יתחלף ליער אורנים גבוהים ובין לבין, השביל יחצה את הנחל על גשרי עץ, בין בריכות ומפלים קטנים וצלולים.

התחילו בעליה קצרצרה במעלה ההר, עד למפל היפהפה של אניפיאס.

לאחר מכן, חיזרו באותו השביל, חצו את מגרש החניה ועיברו על גשרון העץ אל צידו השני של הנחל. כשמגיעים למנזר דיוניסיוס, כעבור כשעה עד שעה וחצי, ניתן לבחור באחת משתי דרכים:

  • להמשיך ברגל לכיוון הכפר ליטוכורו (הליכה בירידה, יש לא מעט בולדרים). דרך זו תימשך עוד כמה שעות טובות ואל תבחרו בה אם אין ברשותכם מספיק מזון ומים, או אם נותרו פחות מ-5 שעות עד שקיעת השמש.
  • לעלות בשביל לכיוון מגרש החניה הקרוב. משם, תוכלו לתפוס טרמפ בחזרה לחניון של פריוניה, למקום בו השארתם את הרכב, או ללכת ברגל לאורך הכביש, מהלך של כשעה נוספת.

הריביירה של האולימפוס

זוהי למעשה כל רצועת החוף שנמצאת ממזרח לאולימפוס. לאורכה יש עיירות וחופים רבים. לא בכולם הייתי ולא כולם יפים באותה המידה. ממליצה להתייעץ עם המארחים שלכם לגבי החוף שהכי כדאי ללכת לבלות בו.

Katerini

קטריני – Katerini – היא עיירה שמונה כמה עשרות אלפי תושבים, יש בה מדרחוב חביב ונעים ולא רחוק ממנה יש חוף נעים יותר מרוב החופים בסביבה. חפשו את Paralia Beach, ליד הכנסיה של העיירה הסמוכה פאראליה (שזה שם מצחיק, כי פירושו הוא "חוף").

 

המידע עזר לכם? נהדר! זו הכוונה!

אם תרצו, יש גם שירות לתכנון טיולים בהתאמה אישית.

אם תחליטו לנסוע לאזור זה בלבד, הרי שיש בידיכם כמעט את כל המידע שתזדקקו לו.
אם, לעומת זאת, תרצו לשלב בין מספר אזורים, ולארגן את כמויות המידע העצומות לידע שיתן לכם טיול מדוייק,
המתאים לכם כמו כפפה ליד;
או אם תרצו לשאול שאלות כדי לדייק את המסלול שתבחרו –
מוזמנים ומוזמנות לקרוא על שירותי תכנון הטיולים שלי ולפנות אלי לתיאום פגישה. 

תיהנו בטיול,

אורלי פינקלמן

 

תוכן עניינים
טיולים נוספים

דרום ומרכז האי אוויה

חלקו הצפוני מאופיין ביערות אורן ובעצי דולב, בחלקו המרכזי יש ערמונים ואגוזי מלך, ואילו בדרומו יש בעיקר אלונים. החופים קטנים ואינטימיים, עיירות החוף בתוליות במובן

מצובו וסביבתו

גיאוגרפיה מצובו הוא כפר שתושביו הם וולאכים, שהגיעו אי אז, החל מהמאה התשיעית, מרומניה בעקבות עדרי הצאן שלהם. הוא התפרסם בזכות האוויר שלו – 1,100

האי אוויה – בין הכי כחול להכי ירוק

דמיינו את הצירוף הבא: ירוק וכחול, ים פלטה, סירות דייגים, שקיעות מרהיבות וכפרים שרוב התיירים בהם יוונים – והנה קיבלתם את אוויה. מבחינה מנהלית, הוא

חצי האי פיליון

מזרח מול מערב הרכס מפריד בין הצד המערבי לצד המזרחי של חצי האי: מערב פיליון, האזור שפונה אל מפרץ פגאסיטיקוס ובו נמצאת העיר הראשית וולוס

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן