אורלי פינקלמן

שני סיפורים קטנים על מוזיקה שיוצאת אל הלב

המוסיקה היא חלק בלתי נפרד מכל ביקור ביוון, והחוויות המוסיקליות העמוקות ביותר הן לאו דווקא בהופעות או בטברנות. שני סיפורים קטנים על מוסיקה ומראקי, ומה זה בכלל מראקי?

 

לכל לב יש שיר שאינו מושלם, עד שיימצא לב אחד שיהדהד את אותו השיר בלחש | אפלטון.
בבית הכנסת מונסטיריון בסלוניקי, הלה מטלון, שהוריה ילידי העיר הצליחו לברוח מהנאצים וכך ניצלו חייהם, מספרת לנו את סיפורה של משפחתה השזורה בסיפורה של הקהילה היהודית. לסיום, היא מפתיעה אותנו כשהיא שרה לכבודנו את "אדיו קרידה", שיר פרידה בלדינו שהפך לסמל לטרגדיה האיומה שפקדה את יהודי העיר.
אחריה, נעה ואני, שמדריכות את הטיול הזה יחד, מרחיבות את הסיפור וממקמות אותו בתוך טרגדיות נוספות שהתרחשו בעיר, ושלכולן היתה השפעה מרחיקת לכת על היהודים. אנחנו מפתיעות בשיר משלנו, שיר יווני שמוזכר בספר "חוטים מקשרים" בהקשר של הקהילה שהיתה ואיננה. הדמעות חונקות את הגרון. הנה השיר, בביצוע עדין ויפה של ההרכב Rempet Asker.
לא רחוק משם, בסדנה קטנטונת בלב העיר, ויקטור מדגים לנו איך בונים בוזוקי. הוא מתגאה בבית המלאכה שלו, שהוא העתיק ביותר ביוון, ובשושלת האומנים שהתחילה לייצר כלי מיתר עוד בקונסטנטינופולי, לפני ארבעה דורות.
את הבטן השמנמנה של הבוזוקי אפשר ליצור ממינים רבים של עצים, אבל החלק העליון של תיבת התהודה, אותו משטח שמעליו מתוחים המיתרים, דורש עצים מסויימים מאוד, שהצליל המופק מהם יהיה הצליל המדוייק, ואלה יכולים להיות רק ארז או אשוחית.
תוך כדי הדגמה, הוא מספר לנו בגאווה על מנוליס כיוטיס, שהרחיק אל מעבר לים ופיתח את הבוזוקי בן שמונת המיתרים (טטראכורדו, כלומר 4 מיתרים כפולים, בניגוד לטריכורדו, שיש בו 3 מיתרים כפולים וביחד ששה), שהכיוונון (טיונינג) שלו היה דומה יותר לזה של גיטרה קלאסית, ואיפשר לו לנגן בוירטואוזיות רבה, והוא התפרסם עד כדי כך שאפילו ג'ימי הנדריקס בא לשמוע אותו מנגן, והתפעל מנגינתו. הנה סרטון בו כיוטיס מלווה את השירה של מארי לינדה:

אני עוקבת בהנאה אחר ידיו הזריזות של ויקטור, ולבי נצבט למחשבה שרק קבוצות קטנות יכולות להיכנס בדוחק אל תוך מאורת הקסמים הזאת, וכמה טוב שלפחות עם חלק מהמטיילות והמטיילים שלי אני יכולה לפגוש אותו בכל פעם מחדש.

מראקי – Meraki

בין שני המפגשים האלה נמתחים מיתרים, או אם תרצו חוטים, של המושג האהוב עלי כל כך, מראקי, שמשמעותו עבור היוונים "לעשות הכל מכל הלב". וזה משהו שטבוע בהם באופן כה עמוק, שכששואלים אותם "מה זה מראקי בשבילך" הם צוחקים ואומרים, נו באמת, זה מראקי! זה מי שאנחנו!

עוד סיפורים, טיולים והרצאות

לשתף זה חלק מהכיף
תוכן עניינים

אהבת? יש לי עוד סיפורים מעניינים.

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן