אורלי פינקלמן

מתכונים לשבועות מהמטבח היווני

בואו נשתעשע קצת במטבח. נכון, כל מי שקצת מכירה אותי יודעת שהמטבח הוא לא התחום החזק שלי, אבל נשבעת שיש כמה מתכונים שאני ממש מצטיינת בהם. נחשו מה המשותף לכולם?

 

 

בואו נשתעשע קצת במטבח. נכון, כל מי שקצת מכירה אותי יודעת שהמטבח הוא לא התחום החזק שלי, אבל נשבעת שיש כמה מתכונים שאני ממש מצטיינת בהם. ונחשו מה המשותף לכולם?
א. כולם מתאימים לשבועות
ב. את כולם אפשר להכין ממה שיש בבית
ג. כולם מגיעים מיוון אהובתי
ד. כל התשובות נכונות.

אחד הדברים שאני הכי מעריכה במטבח היווני, זו הלוקאליות. בכל מקום מגישים רק מה שגדל ממש שם. קחו לדוגמה מסעדות שמגישות דגים: מסעדה בהרים תגיש רק דגי פורל – כי יש להם נהרות צלולים בשפע וזה מה שמגדלים במים מתוקים; מסעדה ליד הים תגיש רק מה שיצא מהים באותו היום. אוכל לא אמור לנסוע מרחקים ארוכים כדי להגיע לצלחת.
הדבר השני שאני ממש מעריצה אצלם, הוא הכבוד לחומרי הגלם. יש להם שפע של מוצרים מקומיים מעולים לעבוד איתם, והם יודעים איך להשתמש בהם כך שממש נרגיש את הטעם של חומר הגלם, כי לא מטביעים שום דבר תחת הררי תבלינים.

אז הנה הסודות שלי לשלושה מאכלים אהובים, שהכי קל להכין בבית והכי מתאימים לערב שבועות.

הסודות של הסלט היווני שתרצו לאכול כל יום ולא רק בחופשה ביוון

סוד מספר 1: טריות הירקות ואיכותם. תשקיעו בעגבניות מגי (אפשר גם שרי תמר), מלפפונים קטנים ומוצקים, פלפל ירוק בהיר, בצל אדום.
סוד מספר 2: החיתוך הגס. הירקות אמורים להתפצפץ לכם בפה, ואתם אמורים לחוש בנפרד את הטעם המושלם של כל אחד מהם לחוד. עגבניות שרי חוצים לשניים, מגי לארבעה או ששה פלחים (תלוי בגודל), מלפפונים לעיגולים ברוחב חצי ס"מ לפחות, פלפל ובצל לחצאי עיגולים.
סוד מספר 3: הזיתים. ממש קל להשיג בארץ זיתי קלמטה (השחורים החלקים עם השפיץ) או טאסוס (השחורים המקומטים). באופן אישי, אני מעדיפה את הטאסוס אבל זה כבר באמת עניין של טעם.
סוד מספר 4: גבינת פטה עתירת שומן וטעם, בגושים או פרוסות גדולים – ולא לערבב.
סוד מספר 5: תיבול מינימלי. שמן זית בנדיבות ואורגנו מיובש (זה הולך נהדר גם עם אורגנו טרי). לא צריך להוסיף לימון, לא מלח ולא פלפל. כמה פשוט, ככה טעים.

הסודות של הצאזיקי שמעורר בנו זכרונות מהטיול ביוון

סוד מספר 1: יוגורט יווני 10%. רגע, תגידו בצדק, אבל אמרת שאפשר להכין את זה ממה שיש בבית! אז הנה שתי חדשות טובות: אפשר להשיג היום יוגורט יווני בלא מעט מקומות, ואפשר גם לקנות יוגורט אחר ופשוט לסנן אותו. כמה שעות על מסננת עם חיתול בד ויש לכם ביד יוגורט במרקם המושלם.
סוד מספר 2: לסנן את המלפפונים אחרי שמגררים אותם. אפשר להוסיף קצת מלח. המלפפונים מגירים המון מים ואתם לא רוצים את המים האלה בצאזיקי שלכם.
סוד מספר 3: להיות נדיבים עם השום. כמה נדיבים? תלוי בטעם האישי שלכם.
סוד מספר 4: תיבול מינימלי. כפית חומץ, קצת מלח, וזהו. בצאזיקי אמיתי אין שמיר. היוונים ממש אוהבים שמיר והוא מככב במתכונים אחרים שלהם, אבל את הצאזיקי תכינו בלעדיו, ככה הוא יהיה הרבה יותר אותנטי.

הסוד של מעטפת הפילו עם הפטה הנמסה והדבש הניגר

השילוב המושלם בין מתוק למלוח, בין קריספי לנימוח בפה. אולי אתם מכירים את המאכל האלוהי הזה ממסעדת גרקו, שם החליטו לקרוא לו "מאפה האלים", והאמת? זה שם ממש מתאים. אבל כשתבקרו ביוון, אל תבקשו "מאפה האלים" כי אף אחד לא יבין למה אתם מתכוונים. כדי שהיוונים, המצטיינים בפשטות, יבינו אתכם, בקשו Fried Feta Cheese with Honey. השילוב בין מליחות הגבינה למתיקות הדבש, ובין רכות הגבינה לקריספיות של הפילו, יעשה לכם שמחה גדולה מאוד בפה ובלב. 

זה מסוג המאכלים המושלמים שממש קל להכין בבית, והוא לא שייך למחלקת הקינוחים אלא למחלקת הנשנושים על ההתחלה. ככה עושים את זה:

סוד מספר 1: עלי פילו דקים דקים, אחד לכל פרוסת פטה.
סוד מספר 2: פטה יוונית שמנמנה, רצוי מחלב כבשים.
סוד מספר 3: שומרים את עלי הפילו תחת מגבת רטובה, שלא יתייבשו.
סוד מספר 4: מניחים על משטח העבודה דף פילו, מורחים ביצה בשוליים, מניחים פרוסת פטה בעובי המועדף עליכם ומקפלים את עלה הפילו למעטפה שתעטוף היטב את פרוסת הפטה, מכל הצדדים, טוב טוב שלא תברח, כמו שאומר השף הפרטי שלי.
סוד מספר 5: מטגנים כל מעטפת היטב, משני הצדדים, עד להזהבה.
סוד מספר 6: ממש לפני ההגשה, יוצקים מלמעלה דבש שחומם מעט וזורים שומשום קלוי, פרג קלוי וכל מה שקלוי לטעמכם.
סוד מספר 7: אפשר להכין את זה כ"אצבעות" פילו, ואז כל מנה היא במידה יותר אנושית וצנועה. נסו ותחליטו איך אתם מעדיפים את זה.

סוד שמן הזית

ועוד סוד אחד, שווה ממש: שמן הזית האהוב עלי מגיע ממושב משמר הירדן. שילחו הודעה ליעל אזולאי, היא כבר תמצא דרך להביא אותו עד אליכם. 054-6857727.

סוד החיים המאושרים

טוב, אתם לא באמת חושבים שגיליתי את הסוד הזה, אבל בינינו, אני ממש שמחה בחלקי. הטיולים הקרובים שלי הולכים ומתמלאים, והעצה הכי טובה שלי אליכם היא שאם ראיתם טיול שבא לכם עליו, פשוט תירשמו. אחר כך, כשהם יהיו מלאים לגמרי, כבר יהיה מאוחר מדי.

יולי – נורווגיה

4-13/7, מקומות אחרונים. לפרטים

אוגוסט – גיאורגיה, לנשים בלבד

6-16/8, היציאה מובטחת! לפרטים

ספטמבר – צפון יוון, המיטב של יוון ההררית

3-12/9 לפרטים

אוקטובר – אוזבקיסטן, לנשים בלבד

2-10/10, חופשת סוכות. לפרטים

אוקטובר – הידרה בעקבות לאונרד כהן, עם קובי מידן ואיתי פרל

19-22/10, היציאה מובטחת! לפרטים 

אוקטובר – הטיול המקיף לפלופונז

24/10-2/11, בעונת השלכת. לפרטים 

נובמבר – קצרצר לפלופונז, לנשים בלבד

9-12/11, שלכת וסוף עונת הבציר. לפרטים

 

 

 

לשתף זה חלק מהכיף
תוכן עניינים

אהבת? יש לי עוד סיפורים מעניינים.

יש טיולים והרצאות שמתמלאים עוד לפני שאני מספיקה להגיד "קלימרה".

שווה להירשם לניוזלטר שלי.
דילוג לתוכן